Łożysko – ważniejsze niż myślisz

Łożysko – ważniejsze niż myślisz

 

Koła firmy ZABI Sp. z o.o.  są wykonane z różnych materiałów w zależności od ich przeznaczenia. Rodzaj bieżni koła kółka, obręczy koła kółka, korpusu koła, typu łożyska koła nadają kołom różne właściwości.

Dobór odpowiedniego łożyska ma istotne znaczenie dla koła a zwłaszcza dla jego właściwości tocznych. Wpływa na zdolność ruchową urządzeń transportowych, sprzętów i maszyn. Dlatego łożysko staje się ważnym elementem odpowiedniego doboru kół. Łożysko musi spieniać niezbędne wymagania związane z określoną nośności, długością zastosowania , odpornością na wpływ czynników atmosferycznych, oporów ruszania z miejsca i toczenia. 

W zależności od potrzeb istnieje możliwość doboru łożysk w kołach:

  • łożyska wałeczkowe,
  • kulkowe,
  • ślizgowe.

Łożysko – jest specjalnym zespołem elementów konstrukcyjnych mającym za zadanie  podtrzymanie obracających się elementów maszyn (np. osi czy wałów). Dzięki swoim właściwościom zapewniają im  jak najmniejsze tarcia oraz przenoszą obciążenia na podłoże.  Łożyska toczne powinny charakteryzować się małymi oporami ruchu oraz stabilną pracą. Dzięki tym właściwością zapewniają ruch obrotowy wału, jak również utrzymują stałe położenie jego osi. Dodatkowo dzięki ich niezawodnością działania oraz wysoką odpornością na zużycie są zdolne do przenoszenia dużych obciążeń.

Łożyska kulkowe jest to specjalny rodzaj łożysk tocznych. Dzięki prostej konstrukcji oraz uniwersalności łożyska kulkowe idealnie nadają się do przenoszenia obciążeń poprzecznych jak i wzdłużnych przy dużych prędkościach obrotowych. Łożyska kulkowe dzięki swojej uniwersalności stosowane są w każdej gałęzi przemysłu bądź motoryzacji. Koła łożyskowane za pomocą jednorzędowych kół spełniają wszystkie wymagania związane z nośnością i właściwości tocznych. Łożyska te zabezpieczone są specjalnym długotrwałym smarem, przez co nie wymagają konserwacji. Są odporne na wysoką temperaturę od -30ºC do 300ºC.

Łożyska wałeczkowe należą do rodzaju łożysk, które mimo małych wymiarów zdolne są do przenoszenia obciążeń promieniowych oraz niewielkich sił osiowych w jednym bądź w dwóch kierunkach. Budowa łożyska pozwala na optymalny rozkład obciążeń w przestrzeni tocznej łożyska.  Korzystnie działa na film olejowy pomiędzy częściami łożyska oraz optymalne obroty.  Dodatkowo zapobiega tarciu oraz powstawaniu nadmiernej temperatury. Dzięki nieznacznym wychyleniom obustronnym pierścienia łożysko ma lepsze warunki pracy Łożyska wałeczkowe jednorzędowe są odpowiednie do zastosowania wszędzie tam gdzie wymagane jest przeniesienie dużego  obciążenia w połączeniu z dużymi prędkościami obrotowymi, np. częściach maszyn, młynach, osiach kół itd. Cechuje je mała wysokość przekroju oraz zdolność do przenoszenia obciążeń. Istnieje wiele odmian konstrukcyjnych oraz wymiarowych tych łożysk. Są mocne, trwałe, nie wymagają konserwacji.

 

Łożysko ślizgowe – ich zadaniem jest podpieranie lub prowadzenie części poruszających się względem siebie. Nie posiadają ruchomych elementów pośredniczących, przejmują i przenoszą działające siły. W łożyskach ślizgowych część ruchoma przesuwa się na powierzchni ślizgowej, która zamocowana jest na stałej tulei, panewki łożyska lub taśmy. Ruch ślizgowy odbywa się bezpośrednio pomiędzy warstwą ślizgową łożyska i częścią łożyskowaną. W zasobnikach łożyskach  umieszczany jest smar, który zapewnia odpowiedni ruch elementów w przypadku ruchów promieniowych lub łożyska pomiędzy wałem a warstwą ślizgową. Łożyska ślizgowe pracują bardzo cicho. Idealnie przyjmują duże obciążenia przy stosunkowo niewielkich ruchach obrotowych. Są używane w niskich i wysokich temperaturach. Dzięki ich wszechstronnym, specyficznym właściwościom stosuje się je prawie we wszystkich dziedzinach przemysłu.

 

Każdy rodzaj łożyska ze względu na swoją konstrukcję ma charakterystyczne cechy, które określają warunki w jakich te łożyska spełniają swoje zadanie oraz w jakich warunkach nie powinny pracować. Jednakże nie da się jednoznacznie określić powszechnie odpowiadających zasad doboru, gdyż niemal każdy rodzaj łożyska uwzględnia kryteria wzajemnie przeciwstawne.

 

Rodzaj łożyska

obciążenie ściśle promieniowe

obciążenie ściśle osiowe

obciążenie złożone

duża prędkość obrotowa

wysoka sztywność

cichobieżność

małe tarcie

kulkowe zwykłe

+

+

+

+++

+

+++

+++

kulkowe wzdłużne

--

+

--

-

+

-

+

wałeczkowe

++

--

--

++

++

++

++

wałeczkowe wzdłużne

--

++

--

-

++

-

-

Przydatność: (+++) bardzo duża  (++) duża  (+) dostatecza  (-) mała  (--) brak przydatności

 

 

Do podstawowych kryteriów przy doborze łożysk należą:

  • Ograniczenie wymiarowe łożyska
  • Niewspółosiowość
  • Prędkość obrotowa
  • Sztywność
  • Montaż i demontaż
  • Możliwość przemieszczenia osiowego
  • Dokładność wykonania
  • Obciążenia

Czytaj także

Koła do pługów i zamiatarek
Z racji prężnego rozwoju naszego działu technologicznego  oraz dzięki jego kreatywnym pomysłom nasze produkty mogą być użytkowane w wielu gałęziach przemysłu.   Nasz asortyment został urozmaicony o koła do...
Czytaj więcej
REALIZACJA PROJEKTU - „Bezpieczne warunki pracy - wsparcie szkoleniowe i modernizacja stanowisk pracy w ZABI Sp. z o.o.”
                       Cel projektu: zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy wyodrębnionej grupy docelowej 21 pracowników magazynu Projektodawcy...
Czytaj więcej
Podstawowe rodzaje obudów.
Podstawowe rodzaje obudów: Obudowa koła skrętna z mocowaniem płytkowym wykonana ze stalowych elementów tłoczonych; koło osadzone na tulejce, montowane z kielichem obudowy za pomocą śruby i nakrętki;...
Czytaj więcej
Obudowy pod lupą, czyli wszystko o stali
Obudowy pod lupą, czyli wszystko o stali   Co to takiego? Stal –  jest stopem  żelaza z węglem plastycznie obrobiony o zawartości węgla nieprzekraczającej 2,06% co odpowiada granicznej rozpuszczalności węgla w...
Czytaj więcej