Koła i zestawy kołowe mają bardzo szerokie spektrum zastosowań w bardzo różnych dziedzinach życia dlatego też w ofercie firmy ZABI znajdują się różne rodzaje kół. Od bardzo małych kół, o niewielkich średnicach poprzez kilkanaście rodzajów średnich jak również koła o bardzo dużej średnicy. Koła o małych średnicach z niskimi obciążeniami, przeznaczone są głównie do mebli i akcesoriów meblowych. Większe średnice znajdują zastosowanie w wózkach transportowych, platformach, kosiarkach, taczkach i urządzeniach transportowych magazynowych. Największe rozmiary kół przeznaczone są już do bardziej skomplikowanych konstrukcji z dużymi wymaganiami na obciążenia.
Cechami charakterystycznymi każdego pojedynczego koła jest materiał z jakiego wykonane jest koło, jego wielkość oraz zastosowany typ łożyska. W naszych kołach wyróżniamy trzy typy łożyskowania. Łożyska ślizgowe, łożyska wałeczkowe, łożyska kulkowe. Łożyska ślizgowe są bardzo szeroko stosowane w kołach wykonanych z tworzyw sztucznych. Twarda piasta współpracująca ze stalową tulejką ocynkowaną daje bardzo dobre możliwości toczenia się przy niewielkim oporze. Ponadto tego typu łożyskowanie świetnie sprawdza się, gdy koła stosowane są w wózkach i produktach, które trzeba utrzymywać w czystości poprzez stosowanie agresywnej chemii i myjek ciśnieniowych. Łożyska wałeczkowe w kołach są najbardziej popularne i powszechnie stosowane w kołach o średnich obciążeniach. Główną zaletą tego typu łożysk w kołach jest bardzo dobry stosunek jakości do ceny łożyska co bardzo często istotnie wpływa na koszt całego koła. Wałeczki toczące się w tego typu łożysku dają bardzo dobre efekty. Koło toczy się bardzo lekko, jednak w przypadkach, gdy jest narażone na dużą wilgoć nie jest to dobre rozwiązanie. Łożysko wałeczkowe świetnie sprawdza się kołach pracujących w suchym i nisko-zapylonym środowisku. Kolejnym typem łożysk stosowanych w kołach są łożyska kulkowe. Tego typu łożyska są stosowane do kół przeznaczonych do większych obciążeń. W środowiskach o dużym zapyleniu a w odmiana łożysk, która jest wykonana ze stali nierdzewnej świetnie sprawdza się w środowiskach o dużej wilgotności. Opory toczenia w łożysku kulkowym są bardzo dobrze rozkładane przez dwa pierścienie, pomiędzy którymi pracuję pojedynczy rząd kulek. Całość uszczelniona poprzez zastosowanie dwóch pierścieni tworzywowych zapobiega zarówno dostawaniu się brudu do środka łożyska w kole jak również wypływaniu smaru z łożysk. Koła wyposażone w tego typu łożyskowaniu przenoszą wywierane obciążenia bardzo dobrze i toczą się bardzo lekko. Wybór łożysk w kołach jest zdecydowanie bardzo istotną kwestią, dla niektórych przypadków wręcz kluczową.
Bardzo często wymaga to kompromisu pomiędzy rodzajem łożyska w kołach a ceną. Koła z łożyskami ślizgowymi są zdecydowanie tańsze niż koła z łożyskami kulkowymi Jednak ze względu na jakość, wytrzymałość i niezawodność zestawy kołowe z łożyskami kulkowymi są jednymi z najchętniej kupowanych. Do produkcji kół ZABi Sp. z o.o. używa kilkunastu różnych materiałów w zależności od konkretnego modelu. I tak z głównych modeli można wyróżnić koła metalowo gumowe. Zbudowane są one z felgi metalowej oraz opony gumowej. Pozwala to uzyskać w takim kole solidną konstrukcję stalową oraz elastyczną oponę, która nie niszczy powierzchni po której się porusza. Jest ciche w użytkowaniu a niewątpliwie bardzo dużym atutem tego typu kół jest bardzo przystępna cena. Koła plastikowe, lub dla bardziej zaawansowanych technicznie koła poliamidowe i koła polipropylenowe wykonane są z tworzyw sztucznych. Niejednokrotnie koło tworzywowe czy plastikowe uważane jest za zdecydowanie mniej odporne i mniej solidne koło niż np. odmiana metalowo-gumowa, jednak są to tylko pozory.
Koła tworzywowe wykonane z tworzyw sztucznych takich jak polipropylen czy poliamid są bardziej odporne na duże obciążenia i wielu przypadkach ich zużycie jest dużo mniejsze niż kół metalowo-gumowych. Mają oczywiście swoje słabe strony takie jak brak możliwości tłumienia drgań, głośniejsza praca czy możliwość uszkadzania mało odpornych podłóg pokrytych np. terakotą. Jednak zastosowanie w nich łożysk kulkowych oraz zaprojektowanie odpowiednio grubych przekrojów pozwala na uzyskanie obciążeń przekraczających 1000 kg na jedno koło. Jeszcze innym typem kół są koła, których budowa to trwałe połączenie metalu i tworzyw. Są to koła aluminiowo-gumowe i koła aluminiowo-poliuretanowe. Połączenie felgi czy też rdzenia aluminiowego dającego bardzo dużą wytrzymałość oraz wulkanizowanej na nim opony gumowej pozwala osiągnąć bardzo duże wytrzymałości na obciążenie oraz powierzchnię styku, która nie niszczy podłoża. Dzięki temu zarówno koła aluminiowo-gumowe jak również aluminiowo-poliuretanowe z powodzeniem mogą być stosowane na takich podłożach jak posadzki przemysłowe, posadzki żywiczne a także podłoża na których ułożone są płytki, bowiem nie degradują one tego rodzaju podłoży. Innym przykładowym kołem może być koło pneumatyczne. Koła pneumatyczne czyli wypełnione powietrzem zbudowane są z felgi metalowej lub tworzywowej na którą nałożona jest dętka oraz opona gumowa. Koła tego typu nie przenoszą może bardzo dużych obciążeń jednak z powodzeniem są stosowane do sprzętów ogrodniczych takich jak taczki, wózki sadownicze, wózki paszowe czy wózki na butle gazowe. W przypadku największych rozmiarów kół pneumatycznych możemy znaleźć ich zastosowanie w maszynach rolniczych.
Produkujemy koła do zgrabiarek, koła do pługów, koła do przewracarek, koła do agregatów siewnych, koła do kosiarek ciągnikowych. Jest to zaledwie kilka rodzajów materiałów z których wykonane są koła. Uzupełnieniem mogą być koła z tworzyw sztucznych z możliwością używania w wysokich temperaturach, koła aparaturowe, koła meblowe, koła do kosiarek ogrodowych oraz koła wykonane z wszelkich różnych połączeń materiałów, które umożliwiają wyprodukowanie stabilnej konstrukcji ułatwiającej transport rzeczy przy minimalnym użyciu siły i energii. Zestawy kołowe, czyli koło w obudowie pozwalającej na zamontowanie go do danej konstrukcji, platformy transportowej lub po prostu wózka transportowego. Obudowy do kół możemy podzielić na kilka różnych modeli, ze względu na materiał i sposób wykonania a także na budowę, sposób użytkowania koła oraz funkcję.
ZABI Sp. z o.o. wykonuje obudowy do zestawów kołowych z blach od grubości 2mm do 4mm tłoczonych na prasach hydraulicznych oraz obudowy z blach od grubości 8mm do 14mm, które są spawane. Obudowy zestawów kołowych możemy również podzielić ze względu na funkcję. Zestawy kołowe stałe zbudowane są z obudowy tłoczonej, lub obudowy spawanej z kołem, która umożliwia jazdę zestawu kołowego bez możliwości wykonywania skrętu. Obudowa tego typu koła ma 4 otwory umożliwiające mocowanie jej do konstrukcji za pomocą śrub, szpilek lub nitów. Alternatywną metodą zamocowania zestawu kołowego stałego jest przyspawanie jej do konstrukcji. Drugim typem jest obudowa zestawu kołowego skrętna.
Jak sama nazwa wskazuje jest to obudowa umożliwiająca zamontowanemu w niej kołu skręt w dowolnym kierunku. Sama obudowa skrętna do kół składa się z płytki mocującej dwóch rzędów kulek łożyskujących i kielicha do którego zamocowane jest koło. Całość połączona jest za pomocą śruby lub połączenia nitowanego. Podobnie jak w przypadku zestawów kołowych stałych obudowy skrętne posiadają 4 otwory umożliwiające zamocowanie zestawu kołowego do przedmiotu w którym ma ten zestaw pracować. Obudowa skrętna może być dodatkowo wyposażona w hamulec blokujący ruch koła oraz możliwość skrętu obudowy. Otrzymujemy w takim wypadku zestaw kołowy skrętny z hamulcem. Obudowa taka ma identyczne właściwości jak obudowa koła skrętna. Jeżeli do montażu zestawu kołowego do konstrukcji potrzebujemy użyć tylko jednej śruby lub połączenia nitowanego, w takim wypadku możemy użyć obudowy skrętnej z centralnym otworem mocującym. Obudowa tego typu zestawu kołowego ma tylko jeden centralny otwór umożliwiający zamocowanie w takim produkcie zamiast górnej płytki mocującej z 4 otworami mamy zastosowany okrągły talerzyk z centralnym otworem mocującym. Pozostałe elementy takiego koła są identyczne jak w przypadku zestawu kołowego skrętnego czyli podwójny rząd kulek łożyskowych, kielich do którego zamocowane jest koło a całość połączona jest za pomocą połączenia nitowanego. Jako opcję do tego typu zestawu kołowego, czyli zestawu kołowego z centralnym otworem mocującym możemy zastosować hamulec blokujący ruch koła a także możliwość skrętu obudowy. Jak widać różnego rodzaju kombinacje kół i obudów pozwalają wykorzystać je w różnych produktach.
Doświadczenie w projektowaniu i produkcji kół i zestawów kołowych, które posiada producent ZABi Sp. z o.o. z pewnością daje gwarancje otrzymania produktu o zbalansowanej jakości i cenie a w razie potrzeby również fachowe doradztwo i możliwości produkcyjne indywidualnych projektów.
Stale ulepszamy naszą stronę internetową i używamy w tym celu plików cookie. Aby uzyskać jak najlepsze wrażenia użytkownika, zalecamy ich zaakceptowanie. W przeciwnym razie części strony zostaną dezaktywowane zgodnie z przepisami o ochronie danych.